کد مطلب:173389 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

جون غلام ابی ذر الغفاری (غلام سیاه)
«جون» پیرمردی بود كه غلام ابوذر غفاری بوده و رنگش سیاه بود، ولی قلب او به نور ایمان و دوستی خاندان رسالت سفید و نورانی بود.

پس از وفات ابوذر، پیوسته با خاندان رسالت همراه بود و از غلامان دربار حسینی به شمار می رفت. روز عاشورا از امام علیه السلام اجازه گرفت تا پیكار كند. امام علیه السلام فرمود: ای «جون»! تو پیوسته پیروی از ما كردی، اكنون تو را آزاد كردم، به هر جا می خواهی برو كه گرفتار نشوی.

«جون» عرضه داشت: ای فرزند رسول خدا! در ایام و روزهای فراوان در كمال آسایش در خدمت شما بوده ام، اكنون كه روزگار دگرگون شده، دست از شما بردارم؟ از مروت به دور است! هر چند رنگ من سیاه و بوی من بد، و نژادم پست است، اما امیدوارم كه لیاقت داشته باشم تا در ركاب شما شهید شوم. سپس بوسه بر قدم های امام علیه السلام زد و التماس كرد، تا این كه حضرت اجازه فرمودند. با پیكاری كه كرد، بیست و پنج نفر از كفار را هلاك كرد، و سپس شهید شد.

وقتی امام حسین علیه السلام كنار جسد او حاضر شد، او را دعا كرد و فرمود:

پروردگارا! روی جون را سفید گردان، و بوی او را نیكو، و با خوبان محشور بدار، و بین او و پیامبر و خاندان پیامبر، جدایی مینداز!

و به همین جهت بود كه وقتی طایفه «بنی اسد» برای به خاك سپردن اجساد پاك شهیدان كربلا آمدند، از بركت دعای آن حضرت، بوی خوشی از بدن او به مشامشان رسید.